10 december 2014
Ook staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs deed onlangs een oproep aan ons allemaal om na te denken over het onderwijs van de toekomst: Een kind dat in 2014 voor het eerst naar school gaat, solliciteert rond 2032 naar een eerste baan. Leert dit kind nú op school wat het dan nodig heeft om een vliegende start te maken!
Hoe bereiden basis- en middelbare scholen kinderen optimaal op deze uitdagingen voor? Wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst?
Op onze weekendschool leren kinderen natuurlijk geen rekenen en taal. Wij richten het onderwijs is al anders in. Door middel van ervarend leren komen onze kinderen in aanraking met verschillende beroepen en leren zij nieuwe vaardigheden.
Maar welk van deze vaardigheden kunnen zij straks gebruiken als ze klaar zijn met hun studie?
KCA wil hier graag op een positieve manier aan bijdragen. Hoe kunnen wij ons onderwijs aan deze nieuwe wensen aanpassen?
Het programma voor het schooljaar 2015-2016 is in grove lijnen af. Maar tijdens de verdere uitwerking van de lessen zullen wij aandacht geven aan deze nieuwe vaardigheden. Door deze bewust te koppelen aan bijpassende beroepen krijgen de lessen meer verdieping.
Zo leren de kinderen hun talenten ontdekken, krijgen zij een nog bredere kijk op hun mogelijkheden en gaan zij later met juiste vaardigheden en zelfvertrouwen hun eerste sollicitatiegesprek aan.